Servicenormen – en fordel for alle
Artiklen er skrevet af Karen Witt Olsen for DI. Fotos er af Steen Knarberg
”Det er fedt, nemt og trygt – og så kan jeg bruge krudt på noget andet”
PensionDanmarks rengøringsfirma overholder Servicenormen, og det gør det nemmere at være Workspace & Facility Operations Manager – for så er der styr på forholdene, siger Karsten Ramsing.
Karsten Ramsing, Workspace & Facility Operations Manager i PensionDanmark, står med ansvaret for det imponerende 12.000 kvadratmeter store hovedkvarter i København. Her sørger han for, at alt fungerer gnidningsfrit i den daglige drift – herunder rengøringen, som er en vigtig del af virksomhedens høje standarder.
Hver eftermiddag træder et fem-mands rengøringshold fra Partneren A/S ind i bygningen på Langelinie Allé og går i gang med at rengøre bygningens fem store etager. Holdet tager sig af det hele – fra støvsugning og gulvvask til aftørring af borde og stole, rengøring af badeværelser og endda tømning af opvaskemaskiner og opfyldning af glas. Og derfor er det vigtigt at vælge en samarbejdspartner med orden i sagerne.
“Jeg kan kun forestille mig at vælge nogle der overholder Servicenormen,” understreger Karsten Ramsing, som arbejder tæt sammen med Partneren A/S for at sikre, at standarderne altid holdes højt. Det gør han ved at være i løbende kontakt med servicelederen, og afholder månedlige statusmøder, hvor de evaluerer og diskuterer mulige forbedringer.
Karsten Ramsing lægger vægt på det tætte samarbejde, som gør, at rengøringsholdet altid lever op til de forventninger, der stilles i en travl virksomhed som PensionDanmark.
De ordnede forhold
Partneren A/S har været PensionDanmarks serviceleverandør i 13 år, før facilitychefen tiltrådte i 2023.
Når Karsten Ramsing kun kan forestille sig at bruge en leverandør, der overholder Servicenormen, handler det blandt andet om, at PensionDanmark er et pensionsselskab ejet af fagforeninger og arbejdsgivere i fællesskab.
Foto: Steen Knarberg
“Vi går virkelig højt op i, at der er ordnede forhold – også i for eksempel kantinen og hos andre serviceleverandører. Der skal være styr på, at der er overenskomst, men også at virksomhederne lever op til de krav, vi har, og at medarbejderne bliver behandlet ordentligt”
Karsten Ramsing
Ikke sort arbejde, ikke ublu arbejdstider
Karsten Ramsing understreger, at de ordnede forhold gælder dels arbejdsmiljø i selve PensionDanmarks bygning – for eksempel at servicepersonalets maskiner og vogne fungerer – og så hans vished om, at de får overenskomstmæssig løn, og at arbejdsvilkårene er i orden.
“Jeg ved, at der aldrig er tale om sort arbejde eller ublu arbejdstider – og at dokumentationen er i orden hele vejen rundt, og det er en god tryghed for os som kunde”, siger Karsten Ramsing.
Grønne ambitioner
PensionDanmark har en ambition om grøn udvikling, og her passer Partneren A/S godt ind.
Sammen med Partneren A/S har PensionDanmark desuden netop afsluttet et projekt med at finde en ny dispenser-løsning til toiletterne.
Facilitychefen fortæller, at de i fællesskab har brugt mange ressourcer på at finde den rette leverandør af dispensere til for eksempel sæbe og papir.
“Jeg kan ikke rigtig ønske mig noget anderledes. Jeg ved, der er styr på tingene. Det er fedt, nemt og trygt – og så kan jeg bruge krudt på at holde øje med noget andet”
Karsten Ramsing
“Det var en idé fra Partneren A/S, som vi har udviklet på sammen – til begges glæde. Partneren får en nemmere hverdag med færre elementer på rengøringsvognene. Og vi får ensartethed i huset og en mere bæredygtig løsning” fortæller Karsten Ramsing.
PensionDanmark er desuden i færd med at kigge på, hvordan papir kan håndteres endnu bedre.
“Vi bruger omkring et ton papir om året. Men vi indsamler blandt andet håndklædepapir, som sendes tilbage til genbrug hos leverandøren. På den måde får vi mindre restaffald og endnu mindre CO2-udledning”, siger facilitychefen.
Løbende auditering
Skulle der sidde en facilitychef et sted derude og overveje, om det kan betale sig at få en serviceleverandør, der overholder Servicenormen, opfordrer Karsten Ramsing til at starte en dialog op.
“Få for eksempel et pitch fra to eller tre virksomheder, der overholder Servicenormen. Lyt til, hvad der er af muligheder og få afklaret, hvad der giver mening. Særligt i forhold til de krav, man har”, siger han.
Selv er han glad for, at Servicenormen sikrer, at hans leverandør bliver auditeret løbende – at de ordnede forhold ikke er et øjebliksbillede og ikke er noget, han selv skal sikre sig hvert hele eller halve år.